Evi verwerkt persoonsgegevens om verschillende redenen. Hieronder is daarover meer te lezen.
Klant worden
Voordat een persoon klant bij Evi wordt, is Evi verplicht een onderzoek te doen naar de potentiële klant. We bekijken dan of we de persoon mogen accepteren als klant. Dat heet het klant-acceptatie-onderzoek. Het doel van dit onderzoek is na te gaan of er redenen zijn om een persoon niet als klant te accepteren. Ook gaan we na of er bijzonderheden zijn waarmee we bij onze dienstverlening rekening moet houden, bijvoorbeeld of er geregistreerde schulden zijn. Evi mag voor dit onderzoek persoonsgegevens verwerken voor zover Evi deze gegevens nodig heeft om te voldoen aan haar wettelijk verplichting om een klant-acceptatie-onderzoek uit te voeren.
Voor dit onderzoek vraagt Evi persoonsgegevens op bij de klant, zoals persoonlijke identificatiegegevens, persoonlijke kenmerken, financiële gegevens en strafrechtelijke gegevens. Evi gebruikt voor dit onderzoek ook externe bronnen, zoals bijvoorbeeld het Kadaster, het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI), het internet en het waarschuwingssysteem voor de financiële sector, het Extern Verwijzingsregister (EVR). Zie meer informatie over het EVR bij Voor de veiligheid en integriteit van de financiële sector en het voorkomen en beperken van fraud
Als een klant is geaccepteerd, onderzoekt Evi op basis van haar wettelijke zorgplicht of Evi de klant een product of dienst kan aanbieden. Daarvoor gebruikt Evi met name persoonlijke kenmerken en financiële gegevens. Evi mag hiervoor persoonsgegevens verwerken voor zover Evi deze gegevens nodig heeft om te voldoen aan onze wettelijk zorgplicht.
Evi kan een klant niet accepteren en mag een product of dienst niet aanbieden als Evi niet de noodzakelijke persoonsgegevens ontvangt van de klant. Ook kan Evi een klant weigeren omdat deze niet voldoet aan de voorwaarden van een product of dienst. Zo biedt Evi haar diensten alleen aan personen die wonen in Nederland. Evi gebruikt hiervoor geautomatiseerde besluitvorming omdat al haar dienstverlening online is. Wel legt Evi uit hoe een geautomatiseerd besluit tot stand is gekomen als daar sprake van is. In deze uitleg staat waarom een klant een bepaald product niet kan afnemen. Uiteraard biedt Evi dan aan om persoonlijk contact te hebben met een medewerker.
Klant zijn
Ook tijdens de relatie met de klant verwerkt Evi persoonsgegevens van de klant.
-
Om contact te kunnen hebben met de klant
Tijdens de relatie met de klant heeft Evi contact met de klant. Bijvoorbeeld per telefoon (vaste telefoon of mobiele telefoon), per e-mail, via een applicatie (app), of door gebruik te maken van een chatfunctie op de website van Evi. Voor dat contact gebruiken we persoonlijke identificatiegegevens. Evi mag deze persoonsgegevens verwerken voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst met haar klanten.
-
Uitvoering geven aan de overeenkomst
Evi verwerkt persoonsgegevens om de overeenkomst met de klant na te komen. Evi heeft persoonsgegevens bijvoorbeeld nodig bij het uitvoeren van transacties of om de klant te adviseren. Ook als er problemen zijn in de relatie met een klant, kan Evi persoonsgegevens verwerken om een oplossing te zoeken. Bijvoorbeeld als een klant een vraag stelt over een ontvangen rapportage.
Evi kan hiervoor persoonlijke identificatiegegevens, persoonlijke kenmerken, gegevens over producten en diensten, financiële gegevens en communicatiegegevens gebruiken. Ook gebruikt Evi gegevens uit externe bronnen, zoals openbare registers (bijvoorbeeld Kamer van Koophandel en Kadaster). Evi mag deze persoonsgegevens verwerken voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst met haar klanten.
-
Wettelijke verplichtingen
Evi verwerkt persoonsgegevens om te kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen. Hieronder is daar meer informatie over te vinden.
- Transactiemonitoring
Evi is wettelijk verplicht transacties van haar klanten te monitoren. Evi kan deze verplichting niet nakomen zonder financiële gegevens en persoonlijke identificatiegegevens te verwerken.
- Wettelijke bewaarverplichtingen
Evi is wettelijk verplicht bepaalde persoonsgegevens te bewaren. Dit geldt bijvoorbeeld voor informatie met betrekking tot het klant-acceptatie-onderzoek en voor uitgevoerde beleggingstransacties.
- Informatieverplichtingen en informatieverzoeken
Op basis van wettelijke bepalingen kan Evi verplicht zijn op eigen initiatief of op verzoek persoonsgegevens over klanten aan een overheidsinstelling, een belastingautoriteit, een toezichthouder of justitie door te geven. Gegevens over vermogen en de inkomsten uit vermogen van klanten moeten Evi bijvoorbeeld in combinatie met een Burgerservicenummer of buitenlands Tax Identification Number doorgeven aan de Nederlandse Belastingdienst. Nederlandse autoriteiten kunnen persoonsgegevens die door ons zijn verstrekt ook weer delen met andere binnenlandse of buitenlandse autoriteiten. Dit kunnen ook instanties buiten de Europese Economische Ruimte (EER) zijn, zoals de Amerikaanse Belastingdienst in het kader van het belastingverdrag tussen Amerika en Nederland.
-
Voor training en kwaliteitsdoeleinden
We kunnen de inhoud van telefoongesprekken met klanten vastleggen voor training en kwaliteitsdoeleinden. Klanten worden hierover vooraf geïnformeerd. De inhoud van de communicatie wordt vastgelegd om onze medewerkers op te leiden en te begeleiden in het contact met klanten. Evi mag hiervoor persoonsgegevens verwerken omdat het in ons gerechtvaardigd bedrijfsbelang is de kwaliteit van telefonische dienstverlening te verbeteren. Een klant kan om persoonlijke redenen bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens op basis van dit belang. In onderdeel 8 kunt u meer lezen over bezwaar maken.
Vastleggen van telefoongesprekken met klanten
We kunnen de inhoud van telefoongesprekken met klanten vastleggen. Wij moeten dat doen op basis van wettelijke bewaarverplichtingen (zie 'Wettelijke verplichtingen') en voor training en kwaliteitsdoeleinden (zie 'Voor training en kwaliteitsdoeleinden'). Wij kunnen telefoongesprekken van klanten ook vastleggen ter bescherming van ons gerechtvaardigd belang bij een dossier als een meningsverschil met een klant ontstaat. Ook telefoongesprekken die zijn gevoerd voorafgaand aan de totstandkoming van de relatie met de klant kunnen worden vastgelegd.
We kunnen de inhoud van telefoongesprekken met klanten vastleggen. Wij moeten dat doen op basis van wettelijke bewaarverplichtingen (zie 'Wettelijke verplichtingen') en voor training en kwaliteitsdoeleinden (zie 'Voor training en kwaliteitsdoeleinden'). Wij kunnen telefoongesprekken van klanten ook vastleggen ter bescherming van ons gerechtvaardigd belang bij een dossier als een meningsverschil met een klant ontstaat. Ook telefoongesprekken die zijn gevoerd voorafgaand aan de totstandkoming van de relatie met de klant kunnen worden vastgelegd.
De relatie tussen de klant en Evi is of wordt beëindigd
Als de relatie met de klant is of wordt beëindigd, bewaart Evi de verzamelde persoonsgegevens. Dit kan op basis van wettelijke bewaarverplichtingen, voor interne analyses, voor de afwikkeling van de overeenkomst en de relatie of om te gebruiken bij eventuele meningsverschillen tijdens of na de afronding van de relatie. Evi mag hiervoor persoonsgegevens verwerken omdat dat noodzakelijk is ter bescherming van haar belang om voldoende bewijs te hebben op het moment dat een meningsverschil met een klant ontstaat. U kunt om persoonlijke redenen bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens op basis van dit belang. In onderdeel 8 kunt u meer lezen over bezwaar maken. Voor de afwikkeling van de overeenkomst en de relatie kan Evi ook nieuwe persoonsgegevens verzamelen, zoals financiële gegevens en gegevens uit publieke externe bronnen (Kadaster en Kamer van Koophandel).
Voor de veiligheid en integriteit van de financiële sector en het voorkomen en beperken van fraude
Evi moet op basis van wetgeving zorgen voor een veilige en integere bedrijfsvoering. Daarom neemt Evi maatregelen om fraude en criminaliteit te beperken waarbij diverse persoonsgegevens worden verwerkt. Zo analyseert Evi persoonlijke identificatiegegevens en financiële gegevens om cybercrime en andere vormen van fraude of niet-integer gedrag te detecteren. In het Intern Verwijzingsregister legt Evi bijvoorbeeld naam en geboortedatum vast van (rechts)personen die een risico vormen voor de veiligheid en integriteit van ons bedrijf. Ook neemt Evi voor de veiligheid en integriteit van de financiële sector deel aan het Extern Verwijzingsregister (EVR). Opname en raadpleging van het EVR is alleen toegestaan onder de voorwaarden van het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen (goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgegevens).
Een andere manier om te zorgen voor een veilige en integere financiële sector, zijn fraudeonderzoeken naar gebeurtenissen. Voor dit soort onderzoek kunnen we bijvoorbeeld e-mailcorrespondentie met klanten raadplegen, opgenomen telefoongesprekken beluisteren en medewerkers interviewen. Het kan voorkomen dat daarbij persoonsgegevens van klanten worden verwerkt. Evi kan bij de uitvoering van dit onderzoek gebruikmaken van derde partijen, zoals advocaten of forensisch accountants.
Evi mag voor dit doel persoonsgegevens verwerken omdat Evi verplicht is te zorgen voor een veilige en integere bedrijfsvoering en omdat het in het gerechtvaardigd belang is van haar klanten, de financiële sector, haar medewerkers en Evi als bedrijf.
Voor promotie en marketing
Activiteiten van Evi op het gebied van promotie en marketing bestaan uit het werven van nieuwe klanten en het bestendigen van de relatie met bestaande klanten.
-
Het werven van nieuwe klanten
Voor het werven van nieuwe klanten verwerkt Evi persoonlijke identificatiegegevens en persoonlijke kenmerken uit externe bronnen en vergelijken die met persoonsgegevens van haar klanten. Evi verwerkt persoonsgegevens van potentiële klanten om binnen een redelijke termijn contact op te nemen. Evi vraagt op dat moment toestemming. Toestemming kan op ieder moment eenvoudig worden ingetrokken. Het intrekken van toestemming heeft geen terugwerkende kracht; de gegevensverwerking tot het moment van intrekking is rechtmatig. Persoonsgegevens kan Evi met specifieke toestemming gebruiken om klanten bijvoorbeeld te informeren over producten en diensten of om nieuwsbrieven toe te sturen. Ook bewaren we persoonsgegevens voor korte tijd als de klant Evi heeft laten weten geen interesse te hebben in haar diensten. Daarmee kunnen we voorkomen dat Evi toch contact met de klant opneemt. In onderdeel 11 kunt u lezen hoe lang Evi persoonsgegevens bewaart.
-
Het bestendigen van de relatie met bestaande klanten.
Met promotie en marketing probeert Evi klanten te wijzen op nieuwe producten en diensten om klanten beter van dienst te zijn. Dat doet Evi bijvoorbeeld met een commercial op televisie of een advertentie op sociale media. Maar dat doet Evi soms ook via een persoonlijke e-mail, een telefoontje of een persoonlijke aanbieding op onze website en websites en apps van derden. Voor zulke marketingactiviteiten mag Evi persoonsgegevens verwerken, zoals persoonlijke identificatiegegevens, persoonlijke kenmerken, gegevens over producten en diensten en elektronische identificatiegegevens.
Evi heeft een gerechtvaardigd belang bij marketing en promotie, ze ondersteunen haar bedrijfsactiviteiten. Een klant kan om persoonlijke redenen bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens op basis van dit belang. In het onderdeel 8 kunt u meer lezen over bezwaar maken.
Analyses en onderzoeken
Evi verwerkt persoonsgegevens voor analyses en onderzoeken. Deze analyses en onderzoeken hebben tot doel haar producten en diensten te ontwikkelen en verbeteren en haar klanten beter van dienst te zijn.
-
Voor het ontwikkelen en verbeteren van producten/diensten en voor een betere klantbediening
Evi streeft ernaar om producten en diensten zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de behoeften van haar klanten. Daarom ontwikkelt en verbetert Evi haar producten en diensten regelmatig. Om te bepalen hoe Evi dat het beste kan doen analyseert Evi het gebruik van producten en diensten. Waar dat mogelijk is gebruikt Evi daarbij geen persoonsgegevens of geanonimiseerde gegevens.
Als dat niet kan, gebruiken we persoonsgegevens die we van klanten hebben gekregen, zoals persoonlijke identificatiegegevens, financiële gegevens en gegevens over producten en diensten. Evi kan hiermee profielen van haar klanten maken. Dit zijn geautomatiseerde verwerkingen van persoonsgegevens waarbij Evi aan de hand van persoonsgegevens bepaalde persoonlijke aspecten van haar klanten evaluert, met name met de bedoeling om de economische situatie, persoonlijke voorkeuren, interesses, gedrag, locatie van onze klanten te analyseren of te voorspellen. Ook gebruiken we algemene (statistische) gegevens uit externe bronnen, zoals openbare registers (Kamer van Koophandel en Kadaster), openbare bronnen (internet, kranten), onderzoeksinstituten (Centraal Bureau voor de Statistiek). Evi mag persoonsgegevens verwerken voor dit doel omdat het in het belang van haar en de klant is om haar producten en diensten te verbeteren en haar klant beter van dienst te zijn. Klanten kunnen om persoonlijke redenen bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens op basis van dit belang. In het onderdeel 8 kunt u meer lezen over bezwaar maken.
Evi verricht ook klantonderzoek door middel van enquêtes en interviews voor dit doel. Hierbij worden persoonsgegevens verwerkt zoals persoonlijke identificatiegegevens en gegevens over producten en diensten. Deze persoonsgegevens worden verwerkt met toestemming van de klant. Toestemming kan op ieder moment eenvoudig worden ingetrokken. Het intrekken van toestemming heeft geen terugwerkende kracht; de gegevensverwerking tot het moment van intrekking is rechtmatig.