- Hoe stort ik geld op mijn Evi-Rekening?
De manier waarop je geld kunt storten op je Evi-rekening hangt af van het type Evi-rekening dat je hebt. Klik hieronder op het Evi-product dat voor jou van toepassing is om de juiste stortinstructies te bekijken.
- Hoe neem ik de verkoopopbrengst van mijn Evi beleggingsrekening op?
Je kunt je verkoopopbrengst opnemen en op je tegenrekening laten bijschrijven via je persoonlijke omgeving. Dit doe je met een verkoopopdracht.
- Log in op Mijn Evi.
- Ga links in het menu onder Beleggen naar ‘Opdrachten’.
- Klik bovenaan de pagina op ‘Verkopen’.
- Hier kun je kiezen om een verkoopbedrag op te geven of om je hele portefeuille te verkopen.
- Geef vervolgens aan dat wij de opbrengst moeten storten naar je tegenrekening.
- Hoe neem ik geld op van mijn Evi spaarrekening?
Je kunt je geld opnemen van je spaarrekening en op je tegenrekening laten bijschrijven via je persoonlijke omgeving.
- Log in op Mijn Evi
- Ga links in het menu onder Sparen naar ‘Opdrachten’
- Klik bovenaan de pagina op ‘Opnemen'
- Vul het bedrag in dat je wenst op te nemen
- Geef vervolgens aan dat wij de opbrengst moeten storten op je tegenrekening
- Wanneer verwerkt Evi mijn aankoopopdracht als er vandaag geld op mijn rekening staat?
Evi kan je aankoopopdracht alleen verwerken als je geld op je Spaar- of Beleggingsrekening hebt staan.
- Aankoopopdrachten die Evi ontvangt vóór 14:00 uur (op een beursdag) worden vandaag naar de beurs gestuurd en de volgende dag verwerkt.
- Aankoopopdrachten die na 14:00 uur worden ontvangen, worden op de eerstvolgende beursdag verwerkt.
- Feestdagen en weekenden kunnen aankoop opdrachten vertragen.
Meer informatie over de verwerking en uitvoering van aankoopopdrachten kun je vinden in het Reglement Beleggersgiro.
- Wanneer verwerkt Evi mijn verkoopopdracht als ik vandaag een opdracht opgeef?
- Verkoopopdrachten die vóór 14:00 uur (op een beursdag) worden ontvangen, worden dezelfde dag naar de beurs gestuurd en de volgende dag verwerkt.
- Verkoopopdrachten die na 14:00 uur worden ontvangen, worden verwerkt op de eerstvolgende beursdag.
- Feestdagen en weekenden kunnen de verkoopopdrachten vertragen.
Meer informatie over de verwerking en uitvoering van verkoopopdrachten vind je in het Reglement Beleggersgiro
- Wanneer wordt mijn geld op mijn Evi Spaarrekening bijgeschreven als ik vandaag geld stort vanaf mijn tegenrekening?
Je storting is dezelfde dag zichtbaar op je rekening.
- Wanneer zie ik dat mijn geld is bijgeschreven op mijn tegenrekening als ik vandaag geld opneem vanaf mijn Evi Spaarrekening?
Het bedrag wordt op dezelfde dag bijgeschreven op je tegenrekening, mits je de opdracht vóór 13:30 uur plaatst.
- Het bedrag dat ik heb ontvangen is anders dan toen ik verkocht. Hoe komt dat?
Op het moment van de verkoopopdracht is de definitieve koers van je beleggingen nog niet bekend. Je verkoopopbrengst kan hierdoor afwijken van de getoonde portefeuillewaarde op het moment van je verkoop. Je opbrengst kan dus lager, maar ook hoger uitvallen.
- Hoe stel ik maandbeleggen in en hoe kan ik maandbeleggen wijzigen?
Je kunt maandbeleggen instellen en wijzigen in de Mijn Evi-app.
Log in en selecteer bovenaan in het menu de rekening die je wilt gebruiken. Ga vervolgens naar ‘Beleggen’, ‘Opdrachten’ en selecteer bovenaan de pagina ‘Maandbeleggen’.
Wijzig je maandbeleggen minimaal 7 werkdagen voor de nieuwe incassodatum, dan wordt de wijziging nog dezelfde maand doorgevoerd. Geef je de wijziging later door, dan wordt deze de volgende maand verwerkt.
Wil je het maandelijkse bedrag wijzigen of maandbeleggen stopzetten? Kies dan voor ‘Wijzigen’, pas je bedrag aan of kies voor ‘Machtiging intrekken’ en bevestig de wijziging in de pop-up die verschijnt.
De maandelijkse incasso wordt rond de 26ste van elke maand van je tegenrekening afgeschreven. Valt dit in een weekend, dan verschuift de incassodatum naar de eerstvolgende werkdag. In december kan de incasso eerder plaatsvinden vanwege de feestdagen.
- Kan ik op ieder moment geld opnemen van mijn beleggingsrekening?
Bij alle Evi-rekeningen, behalve bij Evi Pensioen, kun je (een deel van) je beleggingen verkopen. Maar weet wel: beleggen doe je eigenlijk voor de lange termijn, zodat je vermogen alle kans krijgt om te groeien.
- Waarom kan ik minder opnemen dan mijn huidige spaartegoed?
Het bedrag dat je kunt opnemen kan lager zijn dan je spaartegoed vanwege gereserveerde dienstverleningskosten. Daarnaast hebben opbrengsten uit verkopen een verwerkingstijd van 3 tot 5 werkdagen voordat ze kunnen worden opgenomen.
- Kan ik een schenking rechtstreeks op mijn Evi-rekening ontvangen?
Nee, het is niet mogelijk voor derden om rechtstreeks geld over te maken naar jouw Evi-beleggingsrekening. Alle stortingen, ook schenkingen, dienen altijd vanaf jouw vaste tegenrekeningnummer te komen.
- Hoe kan ik een schenking op mijn Evi-rekening ontvangen?
Je ontvangt een schenking door het bedrag eerst op je eigen vaste tegenrekening te laten storten door de schenker. Vervolgens maak je het schenkingsbedrag zelf over van jouw vaste tegenrekening naar je Evi-rekening.
- Moet ik een ontvangen schenking melden bij de Belastingdienst?
Of je de schenking moet melden aan de Belastingdienst hangt af van het bedrag. Voor schenkingen boven de jaarlijkse vrijstelling dien je dit zelf te melden en mogelijk schenkbelasting te betalen.
- Kan ik bewijs van een ontvangen schenking krijgen van Evi?
Ja, het transactiebewijs van de storting vind je terug in je Mijn Evi-omgeving of Evi-app.
- Kunnen ouders of grootouders rechtstreeks geld schenken op een Evi4Kids-rekening?
Nee, het is niet mogelijk om rechtstreeks geld over te maken naar een Evi4Kids-rekening vanuit een externe rekening van ouders, grootouders of andere derden. Alle stortingen op de Evi4Kids-rekening moeten altijd afkomstig zijn van de vaste tegenrekening die aan de Evi4Kids-rekening gekoppeld is.
- Hoe werkt het ontvangen van een schenking op een Evi4Kids-rekening?
De schenker (bijvoorbeeld grootouders) maakt eerst het schenkingsbedrag over naar de vaste tegenrekening van de ouder/verzorger. Vervolgens boekt deze het bedrag via de vaste tegenrekening over naar de Evi4Kids-rekening.
Let op: het is dus altijd de rekeninghouder van de vaste tegenrekening die de storting naar Evi4Kids uitvoert. Meestal is dit een ouder/verzorger.
- Zijn er kosten verbonden aan het ontvangen van een schenking op een Evi4Kids-rekening?
Nee, Evi rekent geen extra kosten voor het ontvangen van een schenking op een Evi4Kids-rekening.