Leer de kenner kennen: Dominique Leeseman

In de serie ‘Leer de kenner kennen’ spreken we deze maand met Dominique Leeseman, 25 jaar en Vermogenscoach bij Evi van Lanschot. Zij geeft advies aan mensen door het hele land, vaak uit de medische wereld. Privé is ze druk met haar twee kindjes, gaat graag gezellig tafelen met familie en vrienden en tennist fanatiek in het weekend.

Hoe ben je bij Evi van Lanschot terecht gekomen?

“Ik heb hiervoor vijf jaar bij een online broker gewerkt waar ik onder andere werkzaam was op het gebied van vermogensbeheer en effectenhandel in opdracht van particulieren. Hoewel het werk erg leerzaam was, bleef de relatie met de klanten een beetje afstandelijk en niet zo persoonlijk. Bij Evi is dat compleet anders en staat juist het opbouwen van een langdurige klantrelatie centraal. Ik heb hier meer verantwoordelijkheid, en werk samen met hele professionele collega's.”

Hoe verloopt het klantencontact?

“Mijn voorkeur gaat uit naar videobellen via Teams, omdat je elkaar dan echt kunt zien, ongeacht de afstand. Soms spreek ik ook fysiek af op een van onze regiokantoren. De ene keer heb ik een afspraak in Zwolle, dan zit ik weer in Apeldoorn, Tilburg of Den Bosch.

In het eerste gesprek maken we kennis met elkaar en bespreken we de doelstellingen en mogelijkheden. Soms komen daar ook onverwachte dingen aan bod. Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand komt voor een beleggingsrekening, maar dat we er gaandeweg achter komen dat er ook de wens bestaat om iets te regelen voor de (klein)kinderen. Dan kan Evi4Kids ook goed van pas komen.

In een tweede gesprek zetten we meestal de puntjes op de i voor de langere termijn. Na een maand volgt er dan een updategesprek en nog een na 3-4 maanden. Vaak hebben we aan het einde van het jaar nog een gesprek als afsluiting en voor eventuele aanpassingen.”

Wat voor klanten heb je hoofdzakelijk?

“Dat is heel breed. Ik werk veel met mensen uit de gezondheidssector, zoals artsen in opleiding, huisartsen, tandartsen en dierenartsen. Die hebben door hun beroep specifieke wensen en zorgen. Het zijn vaak ondernemers of zzp’ers die niet automatisch pensioen opbouwen. Daarom help ik ze graag met dit onderwerp, vaak ook in samenwerking met andere specialisten bij Van Lanschot Kempen.”

Wat zijn vragen die je vaak krijgt?

“Naast algemene vragen over investeren en toekomstplannen, krijg ik vaak vragen over actuele nieuwsonderwerpen en wat voor gevolgen deze onderwerpen kunnen hebben op de Evi Fondsen. Zo ontving ik eerder dit jaar veel vragen over de crisis bij een groep regionale banken in de VS. We kunnen deze vragen altijd beantwoorden en daarmee onze klanten geruststellen. Ook een vraag over het depositogarantiestelsel is een bekende vraag. Uiteraard doet Van Lanschot Kempen, waar Evi onder valt, aan vermogensscheiding. Door deze vermogensscheiding zijn beleggingen beschermd als de bank failliet zou gaan.

Uiteindelijk bespreek ik vaak met klanten dat we beleggen met een lange termijn horizon. Dus rustig blijven als de financiële markten heen en weer bewegen en anders bellen met een van onze Vermogenscoaches.”

Is sparen belangrijk bij Evi?

“Onze expertise ligt bij beleggen. Voor het gemak van onze klanten wordt bij elke rekening een kosteloze spaarrekening geopend. Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand via een erfenis een groot bedrag ter beschikking krijgt. Het is dan slimmer om dat bedrag gespreid over de tijd te beleggen en niet in een keer. Voor de tussentijd bieden wij een spaarrekening aan met een rente van momenteel 2,5%, wat voor Nederlandse begrippen lang niet slecht is.”

Wat doe je naast het werk?

“Ik heb twee prachtige dochters, eentje van negen maanden en eentje van tweeënhalf jaar. Daar besteed ik natuurlijk veel tijd aan. Verder ben ik een vrij fanatieke tennisser. Op zondag speel ik competitie met mijn team en ik ga regelmatig de baan op met mijn vriend die tennisleraar is. Aangezien hij veel ‘s avonds werkt en ik overdag kunnen we de zorg voor de kleintjes gelukkig goed delen. En als er dan nog tijd over is, vind ik het leuk om iets met mijn familie en vrienden te doen, uit eten of iets anders.”

Nog een laatste boodschap?

“Hopelijk spreken we elkaar snel voor een kennismakingsgesprek!”

3.230.143.213