Duurzaam beleggen, steeds gewoner

Duurzaam wordt steeds gewoner. Niet alleen in de supermarkt, maar ook in je beleggingsportefeuille. Die is ongemerkt al veel duurzamer dan vijf jaar geleden. Evi legt uit hoe dat zit.

Verantwoord ondernemen

Kies jij bij de aankoop van een wasmachine of smart-tv voor een zuinige versie? Let je op het verpakkingsmateriaal van je boodschappen? Of kies je voor een energieleverancier die groene stroom aanbiedt? Waarschijnlijk wel, want uit onderzoek blijkt dat ruim 80 procent van de Nederlanders bij hun aankopen rekening houdt met mens, maatschappij en milieu. Zeker als dat ook financieel voordeel oplevert. Denk bijvoorbeeld aan refurbished smartphones of energiezuinige huishoudelijke apparaten.

Nu meer consumenten ook duurzame criteria laten meewegen bij hun aankoopbeslissingen, wordt verantwoord ondernemen niet alleen meer maatschappelijk interessant maar ook commercieel interessant. Het zorgt voor een verandering in koopgedrag met een effect op bedrijven. Zij spannen zich hierdoor meer in om hun producten en diensten te verduurzamen.

Strenge regels overheid

Voor beleggers zijn bedrijven die verantwoord ondernemen ook interessant. Verantwoord ondernemen verlaagt de kans op overheidsboetes en reputatieschade. Het dieselschandaal is daar een goed voorbeeld van. De koersen van diverse Duitse autofabrikanten daalden in 2015 fors toen hun dieselauto’s veel minder schoon bleken te zijn dan de gemanipuleerde data liet zien.

Ook zijn bedrijven die duurzaam ondernemen minder gevoelig voor maatregelen van de overheid. Denk bijvoorbeeld aan de strengere regels voor bedrijven die producten verkopen die gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zoals tabak en - meer recent – producten met veel suiker. In het Verenigd Koninkrijk wordt op frisdranken die veel suiker bevatten al extra omzetbelasting geheven. Dat maakt ze minder aantrekkelijk voor de consument – want de prijs van deze producten stijgt – en daardoor ook voor beleggers.

Veel meer dan milieu


Logisch dus dat steeds meer professionele beleggers binnen de portefeuille naast financiële criteria ook duurzame criteria te laten meewegen. Evi doet dat al sinds 2013. Op basis van onder andere de VN-normen (Global Compact) beoordelen we de bedrijven en fondsen waarin we beleggen op duurzaamheid.

En dat gaat verder dan alleen ‘milieu’. We beoordelen beleggingen ook op hoe ze omgaan met mensenrechten, arbeidsomstandigheden, corruptie en wapens. Bedrijven die bovengemiddeld scoren op duurzaamheid maken inmiddels 2/3e uit van de beleggingsportefeuilles van Evi. Met de overige bedrijven voert Evi gesprekken over het verbeteren van de duurzame prestaties. Dit noemen we verantwoord beleggen.

De lat ligt hoger


Nu zowel consumenten als beleggers duurzaamheid meetellen in hun keuzes loont het voor bedrijven om steeds duurzamer te opereren. De lat komt bovendien steeds hoger te liggen; ieder bedrijf wil immers beter presteren dan de concurrentie ook op het gebied van duurzaamheid.

Zo verlaagden bijna alle frisdrankfabrikanten het gehalte aan suiker in hun drankjes voor de Britse markt drastisch vóór de invoering van de suikerbelasting. Ook spannen meer bedrijven zich in om hun CO2-uitstoot te laten dalen ten opzichte van de concurrentie. Producten én beleggingsportefeuilles worden daardoor langzaam maar zeker steeds duurzamer. Dat is goed nieuws voor beleggers én voor de maatschappij.

Groet, Evi

3.17.150.89