Hoe onze productmanager Evi fondsen verduurzaamt

Remment-Jan Bakker - Evi van Lanschot

We maken uitgebreider kennis met de mensen van Evi. We videobellen met Remment-Jan Bakker, productmanager beleggen bij Evi. Hij verduurzaamt de Evi-fondsen en is ook thuis milieubewust: ‘ik schrik iedere keer van wat er allemaal in plastic verpakt zit.’

Wat doet een productmanager beleggen bij Evi?

‘Het product Evi bekijk ik zijn totaal, ik kijk of alle onderdelen kloppen en producten op elkaar aansluiten. Kortom, dat alles zo efficiënt mogelijk gaat. Als er iets verandert in een beleggingsproduct, of dat nu technisch of juridisch is, of het gaat over hoe we het aanbieden, daar ben ik allemaal bij betrokken. Ik redeneer vanuit het gemak voor de klant. Als mijn collega’s Doryne of Wim dingen signaleren die anders kunnen, zoeken we elkaar op. Iets nieuws introduceren is bij een financiële instelling veelomvattend, daarbij is alles online en moet je je online kunnen aanmelden. Denk alleen al aan de wet- en regelgeving. Dus voor je een product als beschikbaar hebt, vraagt dat wel wat inspanning.

In september 2021 ben ik twintig jaar in dienst. Klinkt lang, maar het voelt niet als een lange tijd. Ik ben iedere keer iets anders gaan doen, misschien is dat het. Eerst was ik een traditionele private banker met een portefeuille met klanten, ik noemde mezelf weleens de financiële huisarts. Daarna werd ik beleggingsspecialist in Alkmaar en Amsterdam. Zes jaar geleden stapte ik over naar Evi, toen een relatief nieuw onderdeel van Van Lanschot. We zijn samen gegroeid, zo hebben we achter de schermen grote stappen gezet op het gebied van efficiëntie door het ontwikkelen van de Evi Fondsen.’​’

Volgens een nieuwe Europese wet moeten aanbieders van beleggingsproducten sinds maart 2021 vertellen hoe duurzaam ze zijn, ben je hier ook mee bezig?

‘Ja, als het over SFDR ofwel Sustainable Finance Disclosure Regulation gaat ben ik de vertegenwoordiger van Evi binnen Van Lanschot Kempen. Deze regelgeving houdt onder andere in dat je van de beleggingen moet aangeven hoe duurzaam ze zijn. Onze vijf Evi-fondsen zijn inmiddels allemaal als 8 gekwalificeerd binnen deze nieuwe regels. Dat is hartstikke mooi, maar we streven naar de meest duurzame categorie, de 9. Daarvoor moet je expliciet vastleggen welk doel je hebt op het gebied van duurzaamheid, en daarover doorlopend rapporteren. Wij hebben onze doelen al klaar, maar moeten nu nog zorgen dat we de data hebben om de portefeuille op die doelen te richten en er over te kunnen rapporteren. Die data is nog niet beschikbaar van alle marktpartijen. Wanneer dat precies gaat lukken weet ik nog niet, maar het liefst zo snel mogelijk.’

We leggen alle beleggingen langs de duurzame meetlat, daar worden we alleen maar fanatieker in. De bandbreedte binnen deze nieuwe wetgeving vind ik erg groot: of je een magere of een dikke 8 bent, daar kan nog een containerschip tussendoor. Maar SFDR is een goede zaak omdat er meer duidelijkheid komt. Het is misschien vervelend dat daar – best ingewikkelde – wetgeving voor nodig is, maar het voorkomt greenwashing (instellingen die zich ten onrechte groener voordoen, red.).
Duurzaamheid is in de afgelopen jaren een steeds belangrijker onderdeel geworden. Was het eerst aardig om te hebben, nu nemen we waar mogelijk fondsen op met een bewuste duurzame aanpak. Als je duurzaam belegt maak je als individu echt een verschil, veel groter dan bijvoorbeeld een dag in de week geen vlees eten. Iets wat op zich een goed idee is natuurlijk.

Je kunt duurzaam beleggen door ondernemingen uit te sluiten, daar is best iets voor te zeggen. Maar als je dat alleen maar doet, vind ik dat je het probleem verschuift. Dan koopt iemand anders die aandelen en het bedrijf gaat gewoon door. Als je in gesprek gaat kun je zeggen: we vinden dat jullie een duurzaamheidsbeleid moeten hebben. Zo creëer je een hefboom met alle Evi-beleggers samen. En kan je de invloed die je hebt, via het vermogen dat je is toevertrouwd, zo goed mogelijk aanwenden.’

Ben jij in deze coronacrisis thuis ook bezig met duurzaamheid?

‘De bewustwording zet thuis zeker door. Wij scheiden ons afval minutieus: glas, papier, plastic. Met het scheiden van plastic begonnen we al vrij snel. Echt alles zit in plastic, ook dingen waarbij dat helemaal niet hoeft. Plastic is de grootste bulk, daar schrik ik altijd van. Dus vanaf dat moment kregen we de grijze container in geen zes weken vol.

Thuiswerken is wat vervoer betreft duurzaam, maar werk en privé loopt eerder door elkaar. Daarom wil ik na deze coronacrisis zeker deels terug naar kantoor. Een voordeel vind ik dat deze tijd ons geleerd heeft dat mensen die thuis werken, ook echt werken, heel efficiënt zelfs. Hoewel dat in de periodes met thuisonderwijs, mijn kinderen zijn acht en elf, af en toe niet meeviel. Mijn respect voor leraren is alleen maar gegroeid. Nu ze weer naar school mogen heb ik als nieuwe gewoonte om ’s ochtends met ze mee te lopen, dan ben ik even buiten en in beweging, Ook ’s avonds ga ik er even uit, anders geeft mijn stappenteller aan het einde van de dag een heel treurig beeld.’

Wat zijn jouw ambities, samen met Evi?

‘Evi is er voor mensen die wel willen beleggen, maar die het ontbreekt aan de tijd of de expertise om zich in beleggen te verdiepen. Onze doorlopende ambitie is om goede rendementen te behalen tegen een aanvaardbaar risico én dat voor onze klanten te doen op een duurzame manier. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we ook te maken hebben met negatieve rendementen, zoals vorig jaar februari toen de coronacrisis begon. Maar de realiteit bij beleggen is dat uitslagen naar beneden en naar boven erbij horen. Wij worden betaald om ons juist dan niet te laten meeslepen door de waan van de dag; om onze blik gericht te houden op de lange termijn en dat einddoel te bereiken.

Het is mijn ambitie om de klantbeleving altijd te verbeteren. Een voorbeeld daarvan? De nieuwe maandupdate, waarin wij naast de economieën de beleggingen ook steeds meer uitleggen wat we dan daadwerkelijk allemaal doen. Een belegging krijgt niet voor niets een plek in de Evi Fondsen, daar gaat een heel proces aan vooraf. En juist daar willen we meer over vertellen aan onze klanten.’

3.133.134.121