Kunnen wij u helpen?

Ja graag Nu niet

Hoe kunnen wij u helpen?

De chat is offline

Heeft u een vraag over Evi?

Misschien is die al eerder gesteld! Kijk daarvoor in de lijst hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met Evi.

Kan ik maandelijks een vast bedrag overmaken naar mijn Evi rekening?

U kunt Evi de opdracht geven om maandelijks een bedrag te incasseren van uw tegenrekening. Dit doet u door in te loggen op uw Evi rekening en dan in het menu te kiezen voor 'Opdrachten'. Vervolgens maakt u de keuze voor 'Periodieke koop'. Hier kunt u de startdatum van de periodieke incasso instellen en het bedrag opgeven wat Evi maandelijks van uw tegenrekening mag incasseren.

Wat zijn de verschillen tussen Beheer en Advies?

Bij Evi Beheer laat u Evi uw vermogen beheren. Natuurlijk stemt ze eerst met u af wat ze wel en niet mag doen. Vervolgens beheert Evi uw vermogen. Ze neemt alle aan- en verkoopbeslissingen en houdt u daarvan op de hoogte. Bij Evi Advies doet u zelf alle aan- en verkopen. Evi is dan een coach die u inspireert en adviseert.

Wie kan gebruikmaken van de diensten van Evi?

Privépersonen die gebruik willen maken van Evi moeten in Nederland wonen. Zij kunnen gebruikmaken van alle diensten van Evi (Beheer, Doelbeleggen, Advies en Sparen).

Zakelijke relaties (besloten vennootschappen en naamloze vennootschappen) moeten voor hun vennootschap een vestigingsadres in Nederland (dat bekend is bij de KvK) hebben. Zij kunnen alleen gebruikmaken van Evi Beheer en Evi Sparen.

Eenmanszaken kunnen alle diensten van Evi afnemen. Zij openen een particuliere rekening met in de tenaamstelling een verwijzing naar de naam van de eenmanszaak. Als particulier dient u daarbij in Nederland te wonen.

Hoe open ik een rekening bij Evi?

U kunt hier een rekening openen bij Evi. U kiest eerst voor de dienstverlening die het best bij u past (Evi Beheer, Evi Doelbeleggen, Evi Advies of Evi Sparen). Dan opent u een Evi-rekening door een aantal stappen te doorlopen.

Wat zijn de verschillen tussen Beheer en Doelbeleggen?

Zowel bij Evi Beheer als bij Evi Doelbeleggen laat u Evi uw vermogen beheren. Ze neemt alle aan- en verkoopbeslissingen en houdt u daarvan op de hoogte. Bij Evi Doelbeleggen werkt Evi samen met u naar de datum toe waarop uw vermogen beschikbaar moet zijn. Naarmate dat moment dichterbij komt bouwt Evi het beleggingsrisico van uw beleggingen af. Zo maken we de kans dat u uw doel realiseert, zo groot mogelijk.

Bij Evi Beheer werkt Evi eveneens samen met u aan uw doel, deze heeft alleen geen specifieke einddatum. Jaarlijks zal Evi samen met u uw uitgangspunten toetsen en controleren of uw risicoprofiel nog hiermee in overeenstemming is. Bij Evi beheer zal Evi het beleggingsrisico niet automatisch afbouwen.

Op welke manieren kan ik contact krijgen met Evi?

Evi is op werkdagen van 8.30 uur tot 21.00 uur telefonisch bereikbaar op nummer 0800 290 29 00. U kunt haar ook e-mailen, op info@evivanlanschot.nl. Verder kunt u ook naar het digitale kantoor van Evi om te (video)chatten met beleggingspecialisten. De medewerkers van Evi kunnen videopresentaties geven en u laten "meekijken" op hun eigen computerschermen. Buiten kantooruren kunt u een e-mail sturen of een verzoek om teruggebeld te worden achterlaten.

Kan ik alles online regelen?

U kunt bij Evi bijna alles online regelen. Daarop zijn drie uitzonderingen: aanpassing van uw NAW-gegevens, uw telefoonnummer en uw tegenrekening. Voor het doorgeven van deze aanpassingen stuurt u een ondertekende brief met uw opdracht naar Evi, Leonardo da Vinciplein 60, 5223 DR 's-Hertogenbosch.

Voor het openen van uw Evi-rekening hoeft u geen kantoor te bezoeken. U doorloopt online de volledige intake. U kunt ook online alle benodigde documentatie aan ons sturen. Dit kunt u doen via de e-mail, info@evivanlanschot.nl of door hier in te loggen. U heeft zelf al een wachtwoord ingesteld voor de rekening bij het aanvragen van uw rekening. Ook kunt u ervoor kiezen om de overeenkomst per post te versturen.

Hoe pas ik mijn (persoons)gegevens aan?

Wilt u een adreswijziging, een ander telefoonnummer of een andere tegenrekening doorgeven? Stuurt u dan een ondertekende brief met uw opdracht naar:

Evi
Leonardo da Vinciplein 60
5223 DR 's-Hertogenbosch.

Hoe pas ik mijn e-mailadres aan?

Via "Mijn gegevens" kunt u uw e-mailadres aanpassen.

Hoe pas ik mijn wachtwoord aan?

Via "Mijn gegevens" kunt u uw wachtwoord aanpassen.

Hoe schrijf ik geld over naar mijn tegenrekening?

U kunt geld overschrijven naar uw tegenrekening met een verkoopopdracht of een periodieke afschrijving. Een verkoopopdracht werkt als volgt: u logt in op evivanlanschot.nl met uw Evi-rekeningnummer. In het menu kiest u voor "Opdrachten" en dan voor "Verkoopopdracht". U hebt dan de keuze om een verkoopbedrag op te geven of om de gehele portefeuille te verkopen. Vervolgens geeft u aan of de opbrengst moet worden overgeschreven naar uw tegenrekening of naar uw Evi Spaarrekening. Daarna ontvangt u per e-mail een bevestiging van uw verkoop.

De hele afwikkeling van een verkoop duurt circa vijf tot zes werkdagen (zonder eventuele feestdagen).

Kan ik meer tegenrekeningen opgeven?

Nee. U kunt maar één tegenrekening opgeven. Alle overschrijvingen lopen via deze rekening. De tenaamstelling van uw tegenrekening moet hetzelfde zijn als de tenaamstelling van uw Evi-rekening.

Hoe ontvang ik mijn fiscale jaaropgave?

U kunt online bij alle documentatie, inclusief uw jaaroverzicht. U logt eerst in. In het menu kiest u eerst voor "Archief" en dan voor "Jaaropgave".

Is het veilig om via Evi te beleggen?

Evi heeft veel geïnvesteerd in de beveiliging van haar website. In de eerste plaats om te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot uw rekening. In de tweede plaats om zeker te zijn dat u verbinding hebt met Evi.

Toegang tot Evi

Om toegang te krijgen tot uw Evi-rekening en om aankoop- of verkoopopdrachten te plaatsen hebt u een rekeningnummer en een wachtwoord nodig. Alléén met de juiste combinatie van uw rekeningnummer en wachtwoord krijgt u toegang. Uw wachtwoord is alleen bij u bekend. Bewaart u dit wachtwoord zorgvuldig.

Beveiligde verbinding

Als u inlogt, wordt een beveiligde verbinding tot stand gebracht tussen uw computer en het systeem van Evi. Hiervoor maakt Evi gebruik van SSL-technologie. Met behulp van een SSL-verbinding worden gegevens die tussen uw computer en Evi worden verzonden, beveiligd met een versleuteling. Deze sleutel is aanwezig in het certificaat dat uw browser ontvangt zodra u klikt op de inlogpagina van internetbankieren. Wanneer u online de rekeninggegevens van Evi raadpleegt, ziet u dat de verzonden informatie versleuteld en veilig is als het "slotje" in uw browser gesloten is. Dit certificaat garandeert onder meer de identiteit van de website. De SSL-technologie heeft zich in de praktijk al ruimschoots bewezen.

Overboeking

Daarnaast kan Evi alleen geld overschrijven naar de vaste tegenrekening die u hebt opgegeven en die dezelfde tenaamstelling heeft als uw Evi-rekening. Het is niet mogelijk om gelden over te schrijven van Evi naar derden.

Hoe boek ik geld over naar mijn Evi Beleggingsrekening?

U kunt geld overschrijven naar uw Evi Beleggingsrekening door uw bank opdracht te geven om een bedrag in euro over te boeken naar IBAN NL79FVLB0227161440 t.n.v. Stichting Beleggersgiro Van Lanschot  onder vermelding van uw Evi-rekeningnummer en tenaamstelling. Dit is een tussenrekening. Alle overschrijvingen moeten afkomstig zijn van de tegenrekening die u hebt opgegeven. De tegenrekening moet dezelfde tenaamstelling hebben als de Evi-rekening.

Hoe werkt en gebruik ik de authenticatie code?

Waarom moet u een extra code invoeren?

Om uw geldzaken veilig te regelen en fraude tegen te gaan heeft u een beveiligingscode nodig om uw (betaal-)opdrachten te bevestigen. Dit is de zogenaamde authenticatie code. Door middel van deze code wordt gecontroleerd dat de juiste persoon de opdracht geeft en dat niet iemand anders uw gegevens misbruikt. Op deze manier beschermt u uw rekeningen met zowel uw wachtwoord als uw telefoon. Het is dus extra veilig.

Hoe werkt het?

Als u een opdracht wilt opgeven of uw gegevens wilt wijzigen, moet u de code invoeren. Stel, u wilt een bedrag overboeken van uw spaarrekening naar uw beleggingsrekening. U kunt dan door in te loggen in uw persoonlijke ingelogde omgeving het geld overmaken.  Nadat u heeft ingelogd met uw wachtwoord, kunt u uw opdracht opgeven. Zodra u op bevestigen klikt, ontvangt u een code op uw mobiele telefoon. Er verschijnt een pop-up op uw scherm waar u de code kan invoeren. Pas nadat u deze code heeft ingevoerd, wordt de opdracht verwerkt.

Ontvangt u geen sms met code?

Heeft u geen sms met authenticatie code ontvangen nadat u uw opdracht heeft bevestigd? Dat kan meerdere oorzaken hebben. Misschien hebben wij uw mobiele nummer niet of is het nummer dat wij van u hebben niet correct. Neemt u dan contact met ons op zodat wij u kunnen helpen. Ook in alle andere gevallen dat u geen code ontvangt of dat deze niet werkt, vragen wij u om contact met ons op te nemen via het nummer 0800 290 29 00.

Wanneer worden de nieuwe overboekingsrekeningen van Evi in gebruik genomen?

De nieuwe overboekingsrekeningen van Evi zijn direct te gebruiken. De oude rekeningnummers van Evi blijven actief tot 31 december 2016. Overboeking die u heeft gedaan naar de oude nummers worden dus nog gewoon verwerkt.

Ik doe aan periodiek beleggen, moet ik iets veranderen?

Wanneer u een periodieke belegging heeft opgegeven bij Evi hoeft u niets te doen. Wij zorgen ervoor dat de overboekingen op de juiste rekeningnummers terecht komen.

Wanneer u zelf uw bank een opdracht heeft gegeven om periodiek geld over te maken naar uw Evi rekening moet u wel actie ondernemen. U moet de periodieke opdracht wijzigen en het nieuwe overboekingsnummer van Evi opgeven. De nieuwe nummers zijn:

Voor een storting op uw Evi Beleggingsrekening: NL79FVLB0227161440
Voor een storting op uw Evi Spaarrekening: NL63FVLB0226370208

Wat zijn de rekeningnummers van Evi?

Voor het overboeken van gelden naar Evi kunt u de volgende nummers gebruiken:

Voor een storting op uw Evi Beleggingsrekening: NL79FVLB0227161440
Voor een storting op uw Evi Spaarrekening: NL63FVLB0226370208

Krijg ik zelf ook een nieuw rekeningnummer?

Nee, uw persoonlijke zescijferige bij Evi is ongewijzigd.

Hoe berekent Evi het rendement van mijn portefeuille?

Evi berekent één keer per maand de rendementen van de beleggingsportefeuilles. Dit doet ze op de 4e beursdag van de maand, omdat alle beleggingsfondsen dan de juiste koersen hebben aangeleverd die nodig zijn voor deze berekening.

Evi berekent het rendement volgens de zogenaamde ‘Modified Dietz’ methode. Bij deze methode wordt de portefeuillewaarde aan het einde van een bepaalde maand afgezet tegen de portefeuillewaarde aan het begin van die maand. De waardeontwikkeling die hieruit resulteert, wordt gecorrigeerd voor eventuele stortingen en onttrekkingen tijdens de betreffende maand.

Hoe boek ik geld over naar mijn Evi Beleggingsrekening?

U kunt geld overschrijven naar uw Evi Beleggingsrekening door uw bank opdracht te geven om een bedrag in euro over te boeken naar IBAN NL79FVLB0227161440 t.n.v. Stichting Beleggersgiro Van Lanschot  onder vermelding van uw Evi-rekeningnummer en tenaamstelling. Dit is een tussenrekening. Alle overschrijvingen moeten afkomstig zijn van de tegenrekening die u hebt opgegeven. De tegenrekening moet dezelfde tenaamstelling hebben als de Evi-rekening.

Kan ik beleggingsfondsen overboeken van en naar mijn Evi Beleggingsrekening?

Nee, u kunt geen beleggingsfondsen overboeken van en naar uw Evi-rekening. U kunt alleen geld overschrijven.

Kan ik rood staan op mijn Evi-rekening?

Nee. U mag niet rood staan op uw Evi-rekening. Evi belegt alleen met het geld dat op uw rekening staat.

Wanneer verwerkt Evi mijn aankoopopdracht als er vandaag geld op mijn rekening staat?

Een aankoopopdracht kan Evi alleen verwerken als u geld hebt bijgeschreven vanaf uw vaste tegenrekening op onze tussenrekening onder vermelding van uw Evi-rekeningnummer. Opdrachten die Evi ontvangt voor 8.00 uur, verwerkt ze dezelfde dag als het een beursdag is. Opdrachten die Evi ontvangt na 8.00 uur, verwerkt ze de eerstvolgende beursdag.

De verwerking van aankoopopdrachten kan worden vertraagd als Van Lanschot, de broker of de beurs waarop het beleggingsfonds wordt verhandeld gesloten is, bijvoorbeeld door een feestdag. Evi verwerkt uw opdracht dan op de volgende beursdag waarop alle betrokken partijen weer zijn geopend. De bevestiging van de aankoop van beleggingsfondsen duurt vervolgens doorgaans één à twee werkdagen.

Meer informatie over de verwerking en uitvoering van aankoopopdrachten vindt u in het Reglement Stichting Beleggersgiro Van Lanschot en bij de fondseninformatie op de website van Evi.

Wanneer verwerkt Evi mijn verkoop als ik vandaag een opdracht opgeef?

Verkoopopdrachten die Evi ontvangt voor 8.00 uur verwerkt Evi op dezelfde dag (als het een beursdag is). Opdrachten die Evi ontvangt na 8.00 uur verwerkt ze op de volgende beursdag.

De verwerking van verkoopopdrachten kan worden vertraagd als Van Lanschot, de broker of de beurs waarop het beleggingsfonds wordt verhandeld gesloten is, bijvoorbeeld door een feestdag. Evi verwerkt de opdracht dan op de volgende beursdag waarop alle betrokken partijen weer zijn geopend.

De verkoopopbrengst wordt in verschillende delen overgeschreven naar uw tegenrekening. Nadat Evi de verkoopopdrachten naar de verschillende fondsbeheerders heeft verstuurd, duurt het circa één à twee werkdagen voordat ze de verkoopkoers aan u bevestigt. Op dat moment ziet u ook de waarde van uw portefeuille afnemen met het verkoopbedrag. Vervolgens duurt het twee werkdagen voordat Evi de opbrengst daadwerkelijk (valutair) ontvangt en naar u kan overschrijven. De hele afwikkeling van een verkoopopdracht duurt dus circa vier à vijf werkdagen.

Meer informatie over de verwerking en uitvoering van verkoopopdrachten vindt u in het Reglement Stichting Beleggersgiro Van Lanschot en bij de fondseninformatie op de website van Evi.

Kan ik tussentijds mijn risicoprofiel aanpassen?

Bij Evi Beheer kunt u uw risicoprofiel online aanpassen. U kunt uw risicoprofiel aanpassen door in te loggen en in het menu te kiezen voor "Opdrachten" en "Profiel wijzigen". U kunt uw risicoprofiel op twee manieren aanpassen:
1. U kunt uw risicoprofiel met één risicograad laten afwijken van het risicoprofiel dat wij u hebben geadviseerd. Hiervoor hoeft u niet de hele vragenlijst opnieuw te doorlopen. U kunt het risicoprofiel selecteren dat op dit moment bij u past en dat bevestigen.
2. U kunt ook de vragenlijst opnieuw doorlopen. Dit doet u als u wilt controleren of uw financiële situatie, de doelstellingen van uw beleggingen en de mate waarin u risico wilt te lopen nog aansluiten bij het geadviseerde risicoprofiel. Ook dan kunt u met één risicograad afwijken van het risicoprofiel dat wij u adviseren.

Bij Evi Advies kunt u niet een ander risicoprofiel kiezen dan dat wij u adviseren. Bij het aanvragen van de rekening stelt u een portefeuille samen binnen de bandbreedtes van het geadviseerde risicoprofiel. Als uw beleggingsrekening van Evi Advies eenmaal actief is, dan mag u in elk fonds beleggen dat Evi in haar fondsenuniversum aanbiedt. Evi geeft u wel meteen online een waarschuwing als u buiten de bandbreedtes van uw risicoprofiel komt. Wilt u uw risicoprofiel opnieuw bepalen? Kiest u dan in het menu voor "Opdrachten" en "Wijzigen risicoprofiel".

Wat doet Evi met ontvangen dividenden?

Evi belegt zoveel mogelijk in beleggingsfondsen die het dividend binnen het fonds herbeleggen. Als er wel dividend wordt uitgekeerd, dan herbelegt Evi dit altijd in het fonds dat het dividend uitkeert.

Kan ik op ieder moment de actuele waarde van mijn portefeuille opvragen?

U kunt de waarde van uw portefeuille vinden in het portefeuilleoverzicht nadat u inlogt. De waarde van uw portefeuille is in beginsel gebaseerd op de meest recent beschikbare waarden van de onderliggende beleggingsfondsen. Dat houdt in dat de beleggingsfondsen die aan Euronext zijn genoteerd, zijn gewaardeerd tegen de transactieprijs van de vorige beursdag (na circa 16.00 uur is dit de transactieprijs van desbetreffende dag, als het een beursdag is).

De overige beleggingsfondsen worden gewaardeerd tegen de laatst bekende intrinsieke waarden zoals die door de fondsen zijn afgegeven. Deze intrinsieke waarde volgt meestal de beursbeweging van één a twee beursdagen eerder. De intrinsieke waarde van een beleggingsfonds is de optelling van de waarde van de onderliggende beleggingen.

Wat houdt een rebalance (herinrichten van de portefeuille) in?

Eens per kwartaal hebben wij een rebalance periode voor klanten van Evi Beheer en Evi4Kids. Tijdens deze rebalance herbalanceren wij de beleggingsportefeuilles:

  • We brengen de portefeuille weer in lijn met de actuele visie van Van Lanschot.
  • We optimaliseren de verhouding tussen risicodragende en risicomijdende beleggingen, aansluitend bij de beleggingsvisie en binnen de bandbreedtes van uw risicoprofiel.
  • We kopen en verkopen fondsen.

Lees meer over wat de rebalance inhoudt en wat de wijzigingen en beperkingen tijdens de rebalance zijn op deze pagina.

Kan ik voor mijn kleinkinderen een rekening openen?

Het is niet mogelijk om voor uw kleinkinderen een rekening te openen. Het openen van een rekening moet altijd worden gedaan door de ouders of één van de ouders, die de wettelijke vertegenwoordiger(s) zijn. Wanneer u het leuk vindt om uw (klein)kinderen te verrassen kunt u contact met ons opnemen. Wij zorgen er dan voor dat er contact wordt gelegd met de ouder(s).

Hoe boek ik geld over naar mijn Evi4Kids rekening?

U kunt geld overschrijven naar uw Evi4Kids rekening door uw bank opdracht te geven om een bedrag in euro over te boeken naar IBAN NL79FVLB0227161440 t.n.v. Stichting Beleggersgiro Van Lanschot onder vermelding van uw Evi4Kids rekeningnummer en tenaamstelling.

In het geval van één wettelijke vertegenwoordiger moet de tegenrekening op naam van desbetreffende wettelijke vertegenwoordiger staan of op naam van het kind.

In geval van twee wettelijke vertegenwoordigers moet de tegenrekening op naam van beide wettelijke vertegenwoordigers staan of op naam van het kind.

Kunnen opa’s en oma’s zelf geld storten op een Evi4Kids rekening?

Het direct overmaken van gelden op de Evi4Kids rekening is niet mogelijk. Een storting op de Evi4Kids rekening moet afkomstig zijn van (1) een rekening van het minderjarige kind of (2) een rekening op naam van de ouder(s) of wettelijk vertegenwoordiger(s).

Wat gebeurt er wanneer mijn kind meerderjarig wordt?

Een half jaar voordat het kind 18 jaar wordt, krijgt de wettelijke vertegenwoordiger informatie van ons. De beleggingsrekening is vanaf de eerste werkdag na het bereiken van de 18 jarige leeftijd alleen beschikbaar voor de meerderjarige. Uw kind moet dan zelf inloggen met de nieuwe inloggevens die wij u hebben toegestuurd op de beleggingsrekening en zijn risicoprofiel bepalen. Alle periodieke incasso’s die actief zijn op het kind rekening worden beëindigd op de eerste werkdag na het bereiken van de 18 jarige leeftijd.

Kan de wettelijke vertegenwoordiger bevoegd blijven als het kind reeds 18 jaar is?

Nee. Wij zullen voor het bereiken van de 18 jarige leeftijd contact opnemen met de wettelijke vertegenwoordiger. Indien de wettelijke vertegenwoordiger het niet wenselijk vindt dat zijn kind over het vermogen gaat beschikken, dan moet de wettelijke vertegenwoordiger de beleggingen verkopen en de opbrengst samen met de spaargelden overboeken naar de tegenrekening en vanuit daar wegboeken. Dit kan wel fiscale consequenties hebben.

Wanneer kunt u als wettelijke vertegenwoordiger een beleggingsrekening aanvragen voor het kind?

Als wettelijke vertegenwoordiger mag u alleen of samen met de andere wettelijke vertegenwoordiger een beleggingsrekening aanvragen voor het kind als u voldoet aan de volgende voorwaarden.

  • De wettelijke vertegenwoordigers de ouders zijn.
  • De wettelijke vertegenwoordigers moeten in het bezit zijn van geldige legitimatiebewijzen.
  • De wettelijke vertegenwoordigers mogen beschikken over de ‘gelden’ van het kind. Kortom, de wettelijke vertegenwoordigers zijn niet ontheven uit hun ouderlijk gezag.
  • De gelden niet onder een BEM clausule vallen.
  • Het kind woonachtig is in Nederland.
  • Er geen sprake is van wettelijke beperkingen, waardoor de gelden volgens striktere en specifiek opgedragen regels moeten worden beheerd.
  • Het kind bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd volledig zelfstandig over de rekening mag beschikken.
Wat is Evi Pensioen?

Evi Pensioen biedt twee flexibele producten voor vrijwillige pensioenopbouw: Evi Pensioenbeleggen en Evi Netto Pensioenbeleggen. Beide producten bevatten beleggingen op een geblokkeerde rekening en worden fiscaal aangeduid als lijfrentespaarrekening. De opbouw van beide producten is gericht op het fiscaal vriendelijk opbouwen van pensioen. De rekening staat geregistreerd op uw naam. U kunt de rekening daarom blijven gebruiken wanneer u van werkgever verandert.

Wat is het verschil tussen Evi Pensioenbeleggen, Evi Netto Pensioenbeleggen en Evi?

Evi Netto Pensioenbeleggen

Wilt u pensioen opbouwen over uw inkomen uit werk en woning (Box I) boven € 101.519? Dat kan met Evi Netto Pensioenbeleggen. U legt dan in vanuit uw nettoloon en deze inleg is niet aftrekbaar van uw Box 1-inkomen. Na uw pensionering betaalt u geen belasting over uw uitkeringen, dus ook geen inkomstenbelasting. Over het opgebouwde saldo bent u geen 1,2% vermogensrendementsheffing verschuldigd. Let op: hier zijn echter wel bepaalde fiscale voorwaarden aan verbonden, zoals een maximaal toegestane inleg.

Evi Pensioenbeleggen

Bouwt u onvoldoende pensioen op? Dan kunt u via Evi Pensioenbeleggen uw pensioentekort aanvullen. Wilt u het pensioen dat u opbouwt via uw pensioengevend salaris tot € 101.519 aanvullen? Als sprake is van een pensioentekort en als het binnen uw onbenutte fiscale jaarruimte past, is uw inleg aftrekbaar van uw bruto inkomen (Box 1). Na uw pensionering betaalt u wel belasting en premies over uw uitkeringen. U bent over het opgebouwde saldo geen 1,2% vermogensrendementsheffing verschuldigd (Box 3).

Evi

Wilt u naast fiscaal vriendelijke pensioenopbouw zoals hierboven beschreven ook graag aanvullend sparen of beleggen? Dan biedt Evi u hiervoor verschillende producten. Meer informatie hierover vindt u op www.evivanlanschot.nl.

Waarom gebruikt Evi de lifecyclesystematiek?

Uw leeftijd bepaalt uw beleggingsmix. Evi maakt gebruik van leeftijdsgroepen: de verhouding tussen meer risicovolle beleggingen, zoals aandelen, grondstoffen en vastgoed, en minder risicovolle beleggingen, zoals obligaties is afhankelijk van uw leeftijd. Nadert uw pensioendatum? Dan wordt er minder risicovol belegd. Zo verwachten we voor u een optimaal rendement te behalen. Het grote voordeel voor u is dat wij de beleggingsmix automatisch voor u aanpassen.

Waar belegt Evi Pensioen in binnen de lifecylesystematiek?

De invulling van de lifecyclesystematiek is op basis van twee profielfondsen: de Kempen profielfondsen 2 en 5. Hiermee is het mogelijk de weging van aandelen en obligaties optimaal in te richten. De Kempen profielfondsen beleggen in veel verschillende externe fondsen.

Waarom is dit product zo flexibel?

Evi Pensioen is flexibel omdat u vrij bent om binnen de fiscale grenzen eenmalig of periodiek in te leggen. De hoogte van deze inleg kunt u zelf bepalen binnen de fiscale grens en het staat u vrij hierin te variëren. Daarnaast is het mogelijk het opgebouwde tegoed bij een andere aanbieder over te dragen door een waardeoverdracht. Dit kunt u ook doen met uw opgebouwde tegoed bij Evi Pensioen.

U bouwt het vermogen bij Evi Pensioenbeleggen op via een eigen beleggingsrekening die ook op uw eigen naam staat. Het vermogen is en blijft van u, ook als u van werkgever verandert. Dan kunt u gewoon blijven inleggen via Evi Pensioenbeleggen. Als u komt te overlijden, gaat het opgebouwde vermogen naar uw erfgenamen.

Wat gebeurt er wanneer ik de AOW-leeftijd bereik?

Voordat u de AOW-leeftijd bereikt, ontvangt u een waarschuwing van Evi Pensioenbeleggen. U moet dan overstappen van een opbouwproduct naar een uitkeringsproduct. U hebt de vrijheid om het uitkeringsproduct te kopen bij een bank of een verzekeraar. Evi Pensioen ontwikkelt momenteel een uitkeringsproduct dat zal aansluiten bij de opbouwfase. Het uitkeringsproduct van Evi Pensioen is erop gericht dat er kan worden belegd tijdens de uitkeringsfase. Hiermee maakt u kans op een hogere uitkering tijdens de uitkeringsfase.

Wat kost Evi Pensioen?

Voor Evi Pensioen Beleggen en Evi Netto Pensioenbeleggen brengen wij vaste en variabele kosten in rekening. De vaste kosten zijn € 49,- per jaar per klant. Voor uw aanmelding rekenen wij eenmalig € 49,-.

U betaalt jaarlijks indirecte kosten van circa 0,65%*. Deze kosten, ook wel management fee genoemd, worden door de beheerder van de beleggingsfondsen in rekening gebracht ten laste van het rendement van het betreffende fonds. Deze kosten ziet u niet gespecificeerd op uw overzicht.

*Let op: dit is een gemiddelde opgebouwd uit de kosten van de onderliggende beleggingsfondsen. De gemiddelde kosten van beleggingsfondsen staan niet vast. De geschatte hoogte van deze kosten vindt u in de Essentiële Beleggersinformatie van de fondsen.

Wat als ik tussentijds wil stoppen en geen lijfrente wil aanschaffen?

Als u wilt stoppen voor de uiterste einddatum en uw tegoed niet wilt gebruiken voor de aankoop van een lijfrente, dan koopt u het hele tegoed af. Evi gaat tot uitkering over en beëindigt uw spaarrekening en gekoppelde beleggingsrekening. Wij brengen hiervoor € 150,- opnamekosten in rekening door dit bedrag in mindering te brengen op het tegoed. Dit afkopen is volgens de wet niet toegestaan en wordt een ‘verboden handeling’ genoemd.  Het opnemen van het tegoed vóór de uiterste einddatum kan dan ook fiscale gevolgen hebben. Wij zijn verplicht een verboden handeling te melden aan de Belastingdienst.

In de Productinformatie en Afspraken Evi Pensioenbeleggen respectievelijk Evi Netto Pensioenbeleggen worden de fiscale gevolgen beschreven en toegelicht aan de hand van enkele voorbeelden. Leest u deze gevolgen goed door als u van plan bent om tussentijds te stoppen.

Hoe kan ik vandaag nog mijn pensioen voor mijn nabestaanden veilig stellen?

Sinds 1 januari 2015 bouwt u geen pensioen meer op over uw pensioengevend salaris boven € 101.519. Daarnaast vervalt in veel gevallen ook de opbouw van het nabestaandenpensioen over het meerdere boven de € 101.519. Dit kan grote gevolgen hebben voor uw nabestaanden. Daarom kunt u additioneel een overlijdensrisico- of nabestaandenverzekering afsluiten bij een verzekeraar. Wij kunnen u in contact brengen met een verzekeraar.

Kan ik ruim voor de pensioengerechtigde leeftijd een uitkeringsproduct aanschaffen en wat zijn de risico's?

De lifecyclesystematiek waarmee Evi Pensioen werkt, gaat voor het beleggingsbeleid uit van de wettelijk vastgestelde pensioenleeftijd. De flexibiliteit van het product geeft u de vrijheid eerder tot aanschaf van een uitkeringsproduct over te gaan. Als u besluit om ruim vóór de pensioengerechtigde leeftijd tot aanschaf van een lijfrente over te gaan, dan sluit de beleggingsmix mogelijk niet aan bij die behoefte. Er wordt dan relatief veel in zakelijke waarden belegd, waardoor risicovoller wordt belegd dan gewenst op moment van aankoop van een uitkeringsproduct. Hierdoor loopt u het risico dat de waarde van de beleggingen op moment van aankoop van het uitkeringsproduct lager is dan verwacht, waardoor er minder middelen beschikbaar zijn voor de aanschaf van het uitkeringsproduct. De uitkering is daarmee ook lager dan verwacht.

Wat zijn de gevolgen van emigratie?

Evi Pensioen is alleen beschikbaar voor Nederlands ingezetenen. Mocht u na aanschaf emigreren naar het buitenland, dan kunt u een eventueel dubbele belastingheffing (in geval van Evi Netto Pensioenbeleggen) of conserverende aanslag (in geval van Evi Pensioenbeleggen) voorkomen. Raadpleeg de productvoorwaarden voor meer informatie hierover.

Hoeveel mag ik maximaal inleggen?

Uw inleg is gemaximaliseerd op grond van belastingwetgeving. Voor de bepaling van de maximaal in te leggen premie voor Evi Pensioenbeleggen verwijzen wij u naar de website van de Belastingdienst, http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/lijfrentepremie/.

Voor Evi Netto Pensioenbeleggen is er nog geen rekenhulp van de Belastingdienst beschikbaar. Evi Pensioen ontwikkelt hiervoor zelf een rekenhulp. Deze stellen wij later dit jaar via de website beschikbaar. De maximaal toegestane inleg is een percentage van het relevante inkomen in het voorgaande kalenderjaar voor zover dat meer bedraagt dan € 100.000. De percentages van de netto staffel vindt u op onze website.

U bent zelf verantwoordelijk voor de berekening van de maximale inleg en. Wanneer u deze maximale inleg overschrijdt, kan dit negatieve gevolgen voor u hebben. Voor meer informatie verwijzen we naar de productvoorwaarden.

Voor wie is Evi Pensioen beschikbaar?

Evi Pensioen is beschikbaar voor meerderjairge Nederlands ingezetene die woonachtig zijn in Nederland. Wanneer je niet woonachtig bent in Nederland maar wel fiscaal als Nederlander wordt beschouwd en over een Nederlands correspondentieadres beschikt kun je ook een rekening openen.

Hoe schrijf ik geld over naar mijn Evi Spaarrekening?

U kunt geld overschrijven naar uw Evi Spaarrekening door uw bank opdracht te geven om een bedrag in euro over te boeken naar IBAN NL63FVLB0226370208 t.n.v. Van Lanschot inzake Evi onder vermelding van uw Evi-rekeningnummer en tenaamstelling. Let op; heeft u een Evi beleggingsrekening? Dan is uw Evi spaarrekening hetzelfde nummer als uw Evi beleggingsrekening maar met de toevoeging -02.

Rekening NL63FVLB0226370208 is een tussenrekening. Alle overschrijvingen moeten afkomstig zijn van de tegenrekening die u hebt opgegeven.

Wanneer wordt mijn geld op mijn Evi Spaarrekening bijgeschreven als ik vandaag geld overschrijf vanaf mijn tegenrekening?

Op de eerstvolgende werkdag nadat uw bank de opdracht voor overschrijving heeft verwerkt, is dat zichtbaar op uw Evi Spaarrekening.

Wanneer zie ik dat mijn geld is bijgeschreven op mijn tegenrekening als ik vandaag geld overschrijf vanaf mijn Evi Spaarrekening?

Geeft u voor 8.00 uur uw opdracht voor overschrijving op via de website? Dan is het bedrag de eerstvolgende werkdag bijgeschreven op uw tegenrekening.

Kan ik ook zakelijk sparen bij Evi?

Evi Sparen is ook toegankelijk voor uw BV of NV, u kiest simpelweg voor aanmelden als rechtspersoon binnen uw aanmelding.

Heeft u een eenmanszaak? Ook dán kunt u een zakelijke Evi spaarrekening afsluiten! Omdat een eenmanszaak juridisch als particulier wordt aangemerkt, kiest u bij uw aanmelding voor 'privé persoon'.

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen over Evi? Neem dan contact op. Onze medewerkers helpen u graag.

Contact