De kansen in duurzame bedrijfsmodellen

Veel bedrijven kijken hoe ze duurzamer kunnen werken. Omdat klanten er om vragen én omdat verantwoord ondernemen ook financiële voordelen heeft. Goed nieuws voor de maatschappij en voor jou als belegger. Evi legt uit waarom.

Misschien overweeg je de aankoop van een elektrische auto, kies je voor eerlijk geproduceerde chocola en weiger je een plastic rietje in je ijskoffie. Je bent niet de enige. Steeds meer consumenten houden bij hun aankopen rekening met duurzame criteria. Dat merken bedrijven. Het is voor hen steeds aantrekkelijker om duurzamer te produceren. Bedrijven die duurzaam werken, kijken onder andere naar het gebruik van grondstoffen, het beperken van afvalstromen en de mogelijkheden voor hergebruik van hun producten. Bekende voorbeelden uit eigen land zijn levensmiddelenconcern Unilever en telecombedrijf KPN die op alle fronten duurzamer willen werken. Unilever produceert sinds 2008 bijvoorbeeld 98 procent minder afval per ton productie.KPN wekt sinds 2015 evenveel energie op als het gebruikt en is daarmee klimaatneutraal.

Creatieve oplossingen


Een duurzame visie levert niet zelden creatieve oplossingen op. Neem de ontwikkeling van kleinere deodorantverpakkingen. De compressed versie gaat even lang mee als de grote, maar er is veel minder verpakkingsmateriaal nodig. Autoproducenten ontdekten dat het beter is de carrosserie van auto’s niet langer te spuiten met lak, maar te dippen in een lakbad. Zo is er minder lak nodig en daalt de hoeveelheid schadelijke dampen in de fabrieken. Veranderingen die vaak eerst om forse investeringen vragen, maar zich op termijn terugbetalen in de vorm van bijvoorbeeld dalende grondstofkosten.



Bedrijfsmodel omgooien

Sommige bedrijven gaan een stapje verder en gooien een deel van hun bedrijfsmodel om. Bijvoorbeeld door producten als diensten aan te bieden. Zo levert Signify (het voormalige Philips Lighting) aan luchthavens niet langer lampen, maar licht. Onder andere luchthaven Schiphol huurt de duurzame LED-lampen, Signify zorgt voor onderhoud en duurzame recycling. Ook beddenfabrikant Auping experimenteert met as a service als nieuw bedrijfsmodel en verhuurt bedden aan hotels en particulieren. Het maakt het simpeler om de gebruikte producten te onderhouden en aan het eind van de levensduur te recyclen. Zo hergebruikt Auping grondstoffen, en verkoopt de restanten onder andere aan fabrikanten van spouwmuur-isolatie. Deze bedrijfsmodellen zijn vanuit milieu-oogpunt aantrekkelijk, maar ook financieel interessant. De afhankelijkheid van grondstoffen daalt en de aanbieders zijn minder gevoelig voor prijsfluctuaties op de grondstoffenmarkt.

Wat betekent dit voor jou als belegger?


Ook voor beleggers is het interessant om duurzame criteria mee te laten wegen in de beleggingsportefeuille. Zo ontdek je innovatieve bedrijven. Bovendien kan beleggen in bedrijven die verantwoord ondernemen een positief effect op het risicoprofiel van je beleggingsportefeuille hebben. Bedrijven die bijvoorbeeld slecht omgaan met medewerkers of het milieu ernstig vervuilen zijn immers gevoelig voor overheidsingrijpen en hoge boetes. Ook kan de consument besluiten de producten van de onderneming niet meer te kopen. Dan daalt de omzet en mogelijk de koers.

Duurzaamheid stimuleren


Ook bij Evi nemen we duurzame overwegingen mee in het beleggingsbeleid. Evi beoordeelt bedrijven onder andere op hoe ze omgaan met mensenrechten, arbeidsomstandigheden, corruptie en wapens. Beleggingsfondsen die op deze thema’s achterblijven spreken we aan. Laten ze daarna geen verbeteringen zien dan sluiten we ze uit. Zo ontstaat door bewuste keuzes een beleggingsportefeuille met bedrijven die op een verantwoorde manier proberen te ondernemen. Dat is op lange termijn niet alleen beter voor de maatschappij, maar ook voor jou als belegger.

3.147.54.6