Kunnen wij je helpen?

Ja graag Nu niet

Hoe kunnen wij u helpen?

De chat is offline
  • Whatsapp +31203544545
  • Bel ons 0800 - 290 29 00
  • Maandag t/m vrijdag 08:30 - 21:00 uur

Hoe frictie u helpt bij vermogensopbouw

Frictieloos beleggen

We weten uit de lessen van gebruikersgemak dat hoe minder moeite iets kost, hoe eerder mensen geneigd zijn actie te ondernemen. Die inzichten kunt u ook slim gebruiken bij het opbouwen van vermogen. Evi legt uit hoe.

Gedragswetenschappers en marketeers ontdekten al jaren geleden dat bij winkelen alles draait om gemak. Hoe soepeler het aankoopproces, hoe makkelijker u als klant de knoop doorhakt. Alles draait daarbij om de hoeveelheid frictie. Zeg maar de weerstand of wrijving die een handeling veroorzaakt. Hoe minder frictie, hoe routinematiger mensen handelingen uitvoeren.

Onze hersenen beslissen met twee systemen

Econoom en psycholoog Daniël Kahneman ontdekte dat de oorsprong hiervan ligt in de twee delen van onze hersenen, die mensen gebruiken om beslissingen te nemen. Een automatisch en intuïtief deel van het brein en een meer ontwikkeld, denkend deel. Kahneman noemt ze systeem 1 en 2. Met het snelle systeem 1 nemen we veel van onze dagelijkse beslissingen op routine. Een efficiënte manier van beslissen, die onze hersenen weinig energie kost. Het langzame systeem 2 helpt mensen bij het maken van bewuste, doordachte beslissingen. Dat vergt meer energie. Systeem 2 zal aan het werk gaan bij een ingewikkelde rekensom. Maar tijdens de dagelijkse autorit schakelen we routinematig van versnelling 2 naar 3, een handeling waarbij we systeem 1 gebruiken.

Drempelloos kopen

Sommige bedrijven zorgen dat klanten bij aankoopbeslissingen alleen systeem 1 hoeven te gebruiken. Daarom zijn winkeldeuren meestal open of schuiven ze automatisch opzij. Bij de drive-thru van fastfoodketens hoeft u niet eens de auto uit om hamburgers en frietjes te halen. Het omgekeerde geldt ook. Denk maar aan de keer dat u online iets wilden kopen maar dat niet lukte door problemen met de website. Als klanten veel moeite moeten doen dan ontstaat snel ergernis, vermoeidheid of verwarring. De neiging om de aankoopbeslissing uit te stellen is dan groot. En dat leidt ook regelmatig tot afstel.

Spaar meer dankzij frictie

Deze inzichten uit de gedragswetenschap kunt u slim inzetten bij het opbouwen van vermogen door sparen of beleggen. Bouw juist bewust wat frictie in om te besparen. Neem bijvoorbeeld in plaats van een creditcard, contant geld of een betaalpas mee als u gaat winkelen. Zodat u alleen het bedrag kunt uitgeven dat u ook daadwerkelijk wilde uitgeven. Betalen met een creditcard levert weinig frictie op in ons brein. We hoeven ons niet bezig te houden met het werkelijke bedrag dat op onze rekening staat. Grote en kleine impulsaankopen zijn dan makkelijk gedaan. Fastfoodketen McDonalds ontdekte dat de Amerikaanse consument ruim 15 procent meer bestelt als hij met creditcard betaalt in plaats van met contant geld.

Voorkom te veel beslissingen

Bij beleggen speelt de mate van frictie een grote rol. Hoe minder frictie, hoe makkelijker het is om te beleggen. Maar bij beleggen draait het juist om het maken van keuzes. Welke beleggingen kiest u bijvoorbeeld uit het grote aanbod; wereldwijd zijn er ruim 43.000 aandelen. En wat is een goed moment om in de markt te stappen? Of er weer uit? Heeft u wel voldoende kennis en kunde, en tijd om deze beslissingen te nemen.

Misschien dat deze frictie er voor zorgt dat u beleggen al een tijdje voor u uit schuift. Het uitbesteden aan specialisten is dan een slim alternatief. Kiest u voor vermogensbeheer, dan geeft u het beheer van uw beleggingen uit handen. Een team van specialisten zorgt ervoor dat uw beleggingen optimaal aansluiten bij uw wensen en doelstellingen.

Tijd werkt in uw voordeel

Het kan zijn dat u beleggen uitstelt omdat u nu geen tijd heeft om u er in te verdiepen. En juist tijd werkt vaak in het voordeel bij beleggen. Langetermijnbeleggers profiteren optimaal van het rendement-op-rendement-effect. Hoe verder in de toekomst uw financiële doel is, hoe meer tijd uw beleggingen hebben om bijvoorbeeld van tussentijdse koersdalingen te herstellen.

Het gemak van een abonnement

Al weer die lekkere koffieboontjes op? Steeds meer producenten bieden een abonnementsmodel aan waarbij u maandelijks koffiebonen, contactlenzen of scheermesjes krijgt toegestuurd. Maak daar ook gebruik van bij beleggen.
Door middel van periodiek beleggen en vermogensbeheer benut u optimaal de slimme werking van uw brein om eenvoudig vermogen op te bouwen. Met periodiek beleggen is er weinig actie nodig om te beleggen. Na een eenmalige aankoopbeslissing met systeem 2 van uw hersenen belegt u vervolgens elke maand zonder dat u daar telkens een keuze over moet maken. Zo verlaagt u de frictie van het beleggen en is het eenvoudiger om vermogen op te bouwen. De specialisten van Evi helpen u graag.

Leestips van Evi